Här har vi samlat en del fakta om H 323 som är placerad i båtkategorin Segelbåt
Fakta om H 323
Båt: | H 323 |
Båttyp: | Segelbåt |
År: | 1981-1990 |
Längd: | 32 fot, 9.85 m |
Bredd i meter: | 2.56 m |
Djupgående: | 1.45 m |
Deplacement: | 2900 kg |
Köl: | Blykölad |
Kölvikt: | 1200 kg |
Krysställ: | 41.7 m2 |
Kojer: | 7 st |
Skrov: | Plast |
Motor: | Inombordare Yanmar |
Hk: | 8 hk |
Vet du något mer om H 323 eller är det kanske någon specifikation vi angett som inte stämmer?
Då är du varmt välkommen att lämna en kommentar här nedan, det hjälper oss att ha så relevant information som möjligt om H 323 i vår databas. Vi strävar efter att ha så mycket och så korrekt information som möjligt om alla båtar. Tack på förhand!
Kölen är av järn och inte bly. Antalet kojer är 4, varav 1 koj kan breddas till en trång dubbelkoj
Krysstället är 41,7 m2 om man seglar med genua 1. De flesta seglar dock med själv slående fock eftersom H323 såldes med själv slående skena som standard. Den själv slående focken är på 12,5 m2.
Jag har seglat min H323 med segelnummer 10 från 1981 under 23 års tid. Den är mycket fin att segla på bidevind. I tester kan man läsa att den är tung på rodret i hård vind. I så fall är den dåligt trimmad. Rätt skotad seglar båten till och med själv på bidevind. Den sämsta bogen är halvvind. Då gäller det att spilla ut vinden ur storseglet. Det görs bäst genom att kicka bommen hårt och släppa ut storskotet så mycket att storseglets förlik precis buktar in lite. Då slipper man stor krängning i hård vind som annars blir fallet om man använder skotskenan. Skotet behålls alltså midskepps.
Då det gäller motorn gick den att få med antingen Yanmar 1 GM på 7,5 hk eller Yanmar 2 GM på 15 hk. Motorrummet är för trångt för att t ex installera en Volvo Penta men Yanmar motorerna tillverkas fortfarande. 7,5 hk har blivit 10 hk och 15 hk har blivit 18 hk, tror jag.